سه شنبه 25 تير 1398
تعداد دانش آموزان پایه دوازدهم امسال 6درصد افزایش داشته است 
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استقرار پایه دوازدهم گفت: رشد 6 درصدی جمعیت دانش آموزی را در این پایه شاهد هستیم که در طول 15 سال چنین رشدی بی سابقه بوده است.

اسفندیار چهاربند در گردهمائی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌های کشور، اظهار داشت: افزایش نرخ رشد جمعیت دانش آموزی در این پایه امسال به دلیل اصلاح ساختار است و در سال های آینده نرخ رشد به ثباتی می رسد که می توان برنامه های پایدار تر و کیفی تری ارائه کرد.
وی ادامه داد: امسال برای ساماندهی نیروی انسانی یک مدل ابلاغ شد به نحوی که اختیار بیشتری به استان ها داده شود و به زودی آسیب شناسی و کارایی این مدل را بررسی خواهیم کرد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی افزود: مدلی که برای سال بعد در حال طراحی است، علاوه بر کلاس روی واحدهای آموزشی تمرکز خواهد داشت چرا که اکنون در طرح ساماندهی رابطه ای بین واحدهای آموزشی و نرخ رشد جمعیت دانش آموزی و نیروی انسانی وجود ندارد و در مدل امسال به دنبال مدیریت این چالش هستیم.
چهاربند با بیان اینکه در سال آینده 25 هزار نیروی جدید وارد نظام آموزشی می شود، گفت: جذب آموزگار از سایر رشته های تحصیلی مدت ها مدنظر بوده است و باید برای آن تصمیم گیری شود.
وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی نیروی انسانی قوانینی در حال تهیه و تدوین است که به استان ها ابلاغ می شود، افزود: جذب نیروی پیش دبستانی نخواهیم داشت و استان ها باید به این امر توجه جدی داشته باشند.* از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت محور برویم
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت محور برویم، گفت: تکالیفی که در مدارس از دانش آموزان خواسته می شود با اهداف تعلیم و تربیت فاصله دارد و انجام تکالیف به صورت سنتی آسیب های زیادی بر فرایند آموزش در دانش آموزان دارد.
رضوان حکیم زاده ضمن قدردانی از مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که برنامه ها را با جدیت پیگیری می کنند، اظهار داشت: این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانش آموزان با انبوهی از تکالیف به خانه بروند و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد.
وی با اشاره به ارزشیابی کیفی تصریح کرد: در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانش آموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود اما معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمره دهی می دانند و این باعث شده که کتاب های کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی عدالتی آموزشی شکل بگیرد چرا که خانواده ای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه می کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده نقش تکلیف در پایه های پائین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده که تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد و فرصت های خارج از مدرسه که زمان خوبی برای تعمیق یادگیری است را از بین می برد اما در طرح تکالیف مهارت محور، معلم تکالیف دانش آموز را در کلاس درس نظارت می کند و در ساعات خارج از کلاس تکالیف مهارتی به دانش آموزان ارائه می شود.
حکیم زاده یادآور شد: آموزگاران در خصوص این طرح آموزش دیده اند و البته بسته هایی نیز آماده شده است که معلمان می توانند با توجه به هر درسی تکلیف مهارتی آن را تهیه کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که در اجرای این طرح خانواده ها همکاری خوبی داشته باشند و یکی از محورهای افزایش آگاهی خانواده ها را تبیین اهداف تکالیف مهارتی در دوره های آموزش خانواده عنوان کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکثر استان ها در خصوص حذف کتاب های کمک درسی و آزمون ها با توجه به رویکرد وزارتخانه به خوبی اقدام کرده اند و هدف تغییر رویکرد از حافظه محوری است، گفت: در آذرماه نشستی با حضور مدیران کل استان ها با همکاری شورای عالی آموزش و پرورش به منظور برگزاری اولین همایش هویت کودکان ایرانی برگزار می شود.* 60 ساعت مهارت‌آموزی در طرح ایران مهارت
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش از انجام 60 ساعت مهارت‌آموزی در قالب طرح ایران مهارت خبر داد و گفت: طرح ایران مهارت در حقیقت ورود مهارت‌آموزی به دوره متوسطه اول است که با مشارکت وزارت کار در حال اجرا است و اهدافی همچون تجربه و تمرین مهارت های حرفه ای و شغلی توسط دانش آموزان را دنبال می کند.
عبدالرسول عمادی ادامه داد: سال گذشته در 8 استان طرح ایران مهارت برگزار شد و استانداردسازی مهارت‌ها با کمک سازمان فنی حرفه‌ای تدوین ‌شده است که در سال تحصیلی جاری در تمامی استان‌ها اجرا می شود.
وی یادآورشد: در طرح ایران مهارت در متوسطه دوره اول به میزان 60 ساعت، مهارت‌ها در طول سه ‌پایه آموزش داده خواهد شد و مدرسان در مرحله اول معلمان درس کار و فناوری هستند و در صورتی‌ که نتوانیم معلمان مورد نیاز را تامین کنیم از مربیان سازمان فنی حرفه‌ای استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدف‌گذاری برای جذب 38 درصد دانش آموزان بوده است، اظهارداشت: برای فرهنگ‌سازی در این بخش باید تلاش کنیم که البته به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیاز است و سازمان نوسازی مدارس نیز تعهداتی برای ارتقای سطح تجهیزات متقبل شده است.
سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سیاست این وزارتخانه در اجرای کامل سند تحول بنیادین گفت: باید مفاهیم انتزاعی سند تحول را کاربردی و دستیابی به حیات طیبه مدنظر در سند را پیگیری کنیم.
عمادی اظهار داشت: مراتب حیات طیبه در طول 12سال تحصیلی همان اجرای کامل ساحت‌های شش‌گانه سند تحول است و اگر با دقت و کارشناسانه به سند تحول نگاه شود استفاده‌های فراوانی می‌توان کرد چرا که در سند دو حوزه اجرا و عمل و مراتب تربیت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در آموزش ‌و پرورش مدیران کارشناس نیاز است چرا که شناخت این وزارتخانه به‌ سادگی ممکن نیست و باید مدیران کاملا با سطوح مختلف نظام آموزش آشنا باشند و اقدام کارشناسی انجام دهند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی اظهار داشت: گفتمان وزیر آموزش‌ و پرورش و کلید واژه‌های تحول در نظام آموزشی مهارت است و حلقه گمشده ما دانش نیست، بلکه مهارت است.
عمادی اضافه کرد: در کشور ما در تمام سطوح مدیریتی، تاکید بر مهارت‌آموزی است و اینکه در معاونت آموزش ابتدایی تصمیم گرفته ‌شده که مدارس از تکلیف رونویسی به سمت تکلیف مهارت محور پیش بروند، تاکیدی بر این گفتمان است.
* منابع چند تالیفی و چندرسانه‌ای باید تولید کنیم
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب درسی مهم‌ترین منبع یادگیری است و سازمان پژوهش‌ باید منابع چند تالیفی و چندرسانه‌ای تولید کند.
حیدر تورانی با بیان اینکه تکلیف آموزش‌ و پرورش در اجرای سند تحول مشخص‌ شده است، اظهار داشت: اکنون بهترین اقدام در آموزش ‌و پرورش، تلاش برای همسو کردن کتاب های درسی با اهداف و آرمان های سند تحول بنیادین است زیرا امروز به تحقق تحول نیازمندیم.
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری راهبردی در آموزش ‌و پرورش امری مهم است، افزود: سیاست مجموعه‌ای از قوانین است تا تمامی منابع و ظرفیت‌ها همسو با اهداف سازمان پژوهش به کار گرفته شود و سیاست کمک می‌کند تا ارتباط افقی در سازمان تقویت و از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تولیدات را باید با نیازهای این سازمان انطباق داد، تصریح کرد: باید دقت کنیم ضمن اینکه کتاب درسی قوی و استاندارد داشته باشیم به منابع چند تالیفی برسیم و از ظرفیت همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز کمک بگیریم.
تورانی گفت: چابک سازی برنامه درسی برای سبک شدن و غنی شدن محتوای آن است و آنچه در سازمان پژوهش تولید می‌شود، برای محقق شدن به کمک نیاز دارد که مدیران مدرسه و معلمان نقش مهمی در این زمینه دارند.
وی با اشاره به برنامه ویژه مدرسه یادآورشد: برنامه ویژه مدرسه و اطلاعات آن در سایت سازمان پژوهش بارگذاری و چارچوب آن آماده‌ شده است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تاکید شده است که تفویض اختیار به مدرسه صورت بگیرد و مدیران مدارس می‌توانند از این برنامه ویژه استفاده کنند.* افزایش آمار دانش آموزان مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جاری
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی ، شاهد افزایش آمار دانش آموزان در مدارس و مراکز غیر دولتی در سال تحصیلی جاری هستیم و تا پایان برنامه ششم توسعه باید سهم مدارس غیر دولتی به 15درصد برسد که این هدف دور از دسترس نیست.
مجتبی زینی وند اظهار داشت: برای پوشش بیمه دانش آموزی، سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی به شکل مستقل با شرکت بیمه معلم قراردادی را منعقد کرده و سهمی را به مدارس غیر دولتی اختصاص دادیم.
وی افزود: شرکت بیمه معلم پذیرفته است با همان مبلغ حق بیمه حوادث دانش آموزی، معلمان مدارس غیر دولتی را نیز زیر پوشش بیمه قرار دهد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: آمار دقیقی از معلمان غیر دولتی نداریم تا کنون 184 هزار نفر از همکاران شاغل در مدارس و مراکز غیر دولتی اطلاعات خود را در سامانه مربوطه وارد کرده اند که اطلاعات تعداد محدودی از این افراد در سامانه به شکل ناقص ثبت شده است.
زینی وند تصریح کرد: با وجود اینکه عقد قرارداد خرید خدمات منوط به وارد کردن اطلاعات در سامانه ویژه خرید خدمات است تاکنون تنها 13 استان این کار را انجام داده اند و سایر استان ها اطلاعات مربوطه را وارد سامانه نکرده اند.
وی استان های بوشهر، تهران و کهگیلویه و بویراحمد را دارای بیشترین مشارکت های مردمی اعلام کرد و گفت: استان ها باید گزارش های مالی دقیق تنظیم و ارسال کنند.
زینی وند یادآورشد: بر اساس سیاست های سازمان مدارس غیر دولتی باید ادارات کل استان ها به آموزش های الکترونیکی مجهز شوند لذا مدیران کل استان ها در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند.* برای افزایش سلامت روحی و جسمی معلمان باید برنامه‌ریزی کنیم
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم گفت: در بهره‌وری نیروی انسانی ترویج فعالیت‌های تربیت‌بدنی اثرگذار است و برای زندگی فعال و افزایش سلامت روحی و جسمی معلمان باید برنامه‌ریزی کنیم.
مهرزاد حمیدی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین تاکید بسیاری به ورزش و تربیت‌بدنی شده است و در ساحت زیستی و بدنی این مطالب مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: حذف استرس و اضطراب از مدارس و ارتقای شادی و نشاط در مدارس، از سیاست‌های مهم وزارت آموزش‌ و پرورش است و حوزه تربیت‌بدنی می‌تواند در محقق شدن این اهداف وزارتخانه به شکل مطلوبی تاثیرگذار باشد.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت با اشاره به اهمیت بهبود سلامت و ورزش کارکنان یادآورشد: در اسناد بالادستی در خصوص تعمیق و ارتقای سلامت روحی و جسمی کارکنان راهکارهایی آمده است و تقویت ورزش همگانی توصیه ‌شده است.
حمیدی گفت: دستورالعملی برای تمامی کارکنان با اولویت ورزش بانوان همکار در حال تهیه و تدوین است که با اجرای آن به ارتقای شادی و نشاط و سلامت جسمی خواهیم رسید.
وی با اشاره به آمارهای جهانی برای کم‌تحرکی، اظهار داشت: بر اساس آمارهای سازمان ملل، 60 درصد بزرگسالان دچار کم‌تحرکی هستند که در سال 2020 میلادی به 73 درصد می‌رسد.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت مهم‌ترین سرمایه یک سازمان را منابع انسانی دانست و گفت: ما باید برای معلمان برنامه‌هایی برای زندگی فعال و افزایش سلامت روحی و جسمی داشته باشیم و برای حفظ و نگهداشت سرمایه‌های انسانی وزارت آموزش ‌و پرورش تلاش کنیم.
حمیدی یادآورشد: نقش ورزش در پیشگیری و درمان و افزایش امید بسیار مهم است و ورزش کارکنان در کنار آموزش‌هایی که در خصوص کنترل فشارخون، قند خون، دیابت، کنترل بیماری‌ها واگیردار و غیر واگیر می‌تواند در سلامت و امید به زندگی کارکنان موثر باشد.
وی تصریح کرد: برای بهره‌وری نیروی انسانی، ترویج فعالیت‌های تربیت‌بدنی اثرگذار است و ما در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش آمادگی داریم با تجهیز منابع و نیروی انسانی در سطح کشور و فرهنگیان شاغل این برنامه را اجرا کنیم.

رشد 6 درصدی جمعیت دانش آموزی پایه دوازدهم

زی پایه دوازدهم

رشد 6 درصدی جمعیت دانش آموزی پایه دوازدهم